Lønteam

Lønteamet udfører primært løn- og personaleadministrative opgaver. Lønteamet kan i enkelte situationer lave ressourcevurderinger og opgaver, der er rettet mod de respektive ledelsesområder. For udvalgte afdelinger, udføres også vagtplanlægning herunder arbejdstilrettelæggelse og indrapportering af daglige afvigelser i forhold til det planlagte.

Hver lønkonsulent har et antal afdelinger/afsnit, som den enkelte lønkonsulent er daglig kontaktperson for.
I kontaktpersonordningen henføres følgende hovedopgaver:

  • Telefonsupport/mødeaktiviteter til/i afdelinger/afsnit
  • Indrykning af stillingsannoncer, udarbejdelse af ansættelsesbreve
  • Oprettelse i lønsystemet
  • Support til vagtplanlægningssystemet PDC Vagtplan og MinPlan
  • Løbende ændringer af ansættelsesvilkår (op og ned i arbejdstid, ophør af ansættelse, lokal løndannelse etc.)
  • Ferieregler
  • Barselsregler
  • Tværgående opgaver i HR (eksempelvis er én lønkonsulent ansvarlig for alle feriepengeudbetalinger og en anden har afstemningsopgaven af driftskonti)
  • Ad hoc opgaver i forhold til ressourcevurderinger for de respektive ledelsesområder.

Man kan således konkludere, at man som lønkonsulent har den "fulde pakke" i forhold til løn- og personaleadministration for en afdeling.

Ud over ovenstående arbejdsopgaver består lønteamet af et antal konsulenter, der også løser tværgående opgaver i lønteamet.
Disse medarbejdere løser eksempelvis opgaver som:

  • Bogføring relateret til lønsystemet
  • Personaleintroduktion
  • Kursusadministration
  • Dagpengerefusion, refusion i øvrigt
  • Jubilæum
  • Opgaver relateret til yngre lægers videreuddannelse
  • Implementerings- og projektansvar for implementering og anvendelse af ny teknologi, heraf forandrede arbejdsprocesser.
Se bilag til e-Boks

HR-konsulenter

HR-konsulenternes hovedopgaver er at være ”problemknusere” i svære personalesager, og at være igangsætter/projektansvarlige i forhold til blandt andet overordnede personalepolitiske initiativer og lignende for enkelte afdelinger eller for hele hospitalet.

HR-konsulenterne har en række afdelinger og afsnit, som de har et særligt ansvar overfor, hvorved der er en form for kontaktpersonordning.

Endvidere indgår HR-konsulenterne i en række regionale sammenhænge, hvor de bidrager med erfaringsudveksling og videndeling i forhold til tværgående koordinering af opgaver, der er relateret til HR-opgaver i Region Midtjylland.

HR-konsulenternes opgaver spænder i øvrigt vidt af tværgående karakter for hele hospitalet, eksempelvis:

  • Praksis for e-læring for enhedens ansatte
  • Personprofilsanalyser ved lederansættelser og andre nøglefunktionsansættelser
  • Personalepolitiske projektforløb, eksempelvis initiativer i forhold til Rekruttering og Tilknytning
  • Lønforhandling og løndannelse i forhold til strategiske perspektiver

Uddannelse

Uddannelsesfunktionen består af 5 medarbejdere, der refererer direkte til HR-chefen. Medarbejderne varetager de daglige praktiske og administrative opgaver i forhold til ansættelse, koordinering af praktikophold ved hospitalet, fokus på læringsperspektiver og lign. 

Opgaver knytter sig primært til uddannelse af:

  • Yngre læger
  • Hospitalsserviceassistenter
  • Lægesekretærer
  • Social- og sundhedsassistenter


Endvidere fungerer uddannelseskonsulenterne som igangsættere i forhold til kompetenceudvikling for allerede ansatte medarbejdere. Uddannelseskonsulenterne indgår i arbejdet med kompetenceudvikling internt på Regionshospitalet Gødstrup såvel som eksternt i forhold til at indgå i relevante arbejdsgrupper i Region Midtjylland.

Se mere om uddannelse her.

Arbejdsmiljøfunktionen

Arbejdsmiljøfunktionen er organiseret i HR med en  arbejdsmiljøkoordinator og en arbejdsmiljøkonsulent.

Arbejdsmiljøfunktionens hovedopgaver er, at yde vejledning og viden inden for strategiske og driftsmæssige indsatser i forhold til arbejdsmiljø, trivsel og sikkerhed.

Opgaverne har således både et strategisk og driftsmæssigt perspektiv og spænder eksempelvis over følgende opgaver:

  • Sparring omkring arbejdsmiljøforhold i forhold til drøftelser i forskellige fora, eksempelvis Hospitalsledelsesmøder, HovedMedUdvalget-HMU mv.
  • Kontakt til eksterne samarbejdspartnere, eksempelvis Arbejdstilsynet, Arbejdsskadestyrelsen og lign.
  • Gennemførsel af APV-undersøgelser og andre arbejdsmiljøundersøgelser, eksempelvis TULE (Trivsel og Ledelsesundersøgelsen i Region Midtjylland)

Bæredygtighed

Et hospital som Regionshospitalet Gødstrup skal indgå den globale interesse i at skabe en verden hvor praksis er forbundet med fokus på bæredygtige løsninger, metoder og handlinger.

Det betyder, at konsulentfunktionen understøtter hospitalets fokus på inddragelse af bæredygtighed i de overvejelser der gøres, både på operationelt, taktisk og strategisk niveau.

Bæredygtighedskonsulenten udarbejder oplæg til projekter omhandlende indsatser for bæredygtighed og disse i sammenhæng med den regionale strategi på området hvor fokus ligger på: Cirkulær økonomi, optimal anvendelse af el, vand og varme, fokus på logistik, transport og mobilitet samt skabe initiativer som understøtter et socialt ansvar for regionen.

Opgavernes indhold varierer meget, eksempelvis:

  • At facilitere projekter og processer hvor ansvar for bæredygtige løsninger er indtænkt i hele processen
  • At samle og sprede viden som grundlag for ny praksis
  • At understøtte udvikling af nye idéer og metoder for fremtidens praksis på hospitalet og i samspil med de mange forskellige interessenter – både i form af eksempelvis ny teknologi, apparatur, metoder eller praksis.

Innovation

Innovation handler om at udvikle nye løsninger og realisere dem i praksis.

Det betyder også, at alle ansatte indeholder potentialet for at være innovative, det er ikke kun noget ledelsen ”går til”.

Ved Regionshospitalet Gødstrup arbejder enhedens innovationskonsulenter med samarbejdsdrevet innovation. Samarbejdsdrevet innovation handler om at udvikle og realisere idéer i samarbejde med andre. Nøgleordet er samskabelse. I det store perspektiv handler det om at udvikle fremtidens sygehus i samarbejde med relevante parter - fx patienter, pårørende, borgere, medarbejdere, frivillige, foreninger, politikere samt virksomheder.

Opgavernes indhold varierer meget, eksempelvis :

  • At facilitere projekter og processer hvor nytænkning er katalysator for metoden
  • At samle og sprede viden som grundlag for ny praksis
  • At understøtte udvikling af nye ideer og metoder for fremtidens praksis på hospitalet og i samspil med de mange forskellige interessenter – både i form af eksempelvis ny teknologi, apparatur, metoder eller praksis.

Eksempler på innovationsprojekter

Projektorløsning til forbedring af patientoplevelsen ved skanning
Læs om projektet her: Afsluttende rapport fra testforløb på Nuklearmedicinsk Klinik

Nordic Health Lab projekter
Læs om projektet her: Samtalesalon for sygeplejersker

 

Kontakt

Anne-Mette Sonne Andersen, tlf. 28 59 12 04
Innovationskonsulent

Daniel Myltoft Wiencken, tlf. 27 58 19 03
Innovationskonsulent

 

Sekretariatet (reception)

Sekretariatet varetager den daglige betjening af hospitalsledelsen og afdelingsledelsen i Staben samt en række administrative og koordinerende opgaver.

Opgavernes indeholder er eksempelvis:

  • Generelle sekretærfunktioner og løbende planlægningsopgaver for bl.a. hospitalsledelsen og afdelingsledelsen, herunder postfordeling, telefonpasning, kalenderstyring, korrespondance, udarbejdelse af dagsordener, referatskrivning mv. 
  • Mødeplanlægning og -koordinering.
  • Udarbejdelse af præsentationsmateriale (oplæg/plancher mv.).
  • Sagsoprettelse og journalisering mv. i det elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem (ESDH).
  • Administration i forhold til udlejning af lægeboliger, lejligheder og vagtværelser.
  • Diverse ad hoc koordinerings- og sagsbehandlingsopgaver på tværs i Staben.