20220315_LUP resultat ØNH_afd1_1200px__E3A1819.jpg De ambulante patienter i Øre-Næse og Hals-kirurgi er især tilfredse med den information de får, samt velkomsten og oplevelsen af ventetid. Foto: Søren Braad Andersen. 

16.03.2022

Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP 2021) viser, at patienter og fødende fortsat roser oplevelsen af deres besøg på hospitalet.

LUP-undersøgelser af patienttilfredsheden på Regionshospitalet Gødstrup er endnu for tidligt. Men i slipstrømmen af seneste COVID-19-bølge dette efterår er der lavet en måling af patienttilfredsheden på de fraflyttede hospitaler i Holstebro og Herning.

Godt samarbejde om patienten kan mærkes

Målingen viser, at patienter og fødende roser fortsat oplevelsen af deres besøg på hospitalet. Og de fødende er igen blandt de mest tilfredse i landet.

- Jeg er rigtig glad, men også lidt overrasket over at se de gode resultater, da vi har spurgt patienterne i en periode, der har været præget meget af COVID-19, sygeplejerskestrejke og flytteforberedelser.

Men vi har et rigtig godt samarbejde om patienterne, og det tror jeg godt, at patienterne kan mærke, siger sygeplejefaglige direktør Ida Götke.

Formanden for patienternes stemme i hospitalets brugerråd Allan Bergholt kvitterer for samarbejdet, og peger på, at rammerne på det nye hospital i Gødstrup inviterer til mere af det.

- Med enestuer til patienterne og plads til at pårørende kan overnatte, spise med og har nye muligheder for at være en del af opholdet på hospitalet, så kommer samarbejdet med patienten i centrum til at fylde endnu mere fremover. Det vil jeg og brugerrådet glæde os til fortsat at være en aktiv del af.

Patienter er meget tilfredse med information, velkomst og ventetid

Afdelingen for Kvindesygdomme og Fødsler ligger nu for flere år i træk nr. 1 i tilfredshed i Region Midtjylland, som er den region i Danmark, der har landets mest tilfredse fødende.

For chefjordemoder Ann Fogsgaard vidner den vedvarende høje tilfredshed bl.a. om, personalet på Fødeafdelingen involverer de fødende meget aktivt:

- Når LUP'en kommer, kigger vi altid på, hvad de fødende skriver om mødet med os i rapporten. Deres stemmer er meget vigtige for vores fælles arbejde med kvalitetsudvikling og forbedringer i dagligdagen.

- Vi er stolte af, at vi er lykkedes med at gå fremad på 5 områder omkring forberedelse til fødslen og amning, og ovenikøbet i et år med flytteforberedelser og covid. Netop forberedelsen til fødslen er et område, vi fortsat arbejder på at udvikle, for det betyder rigtig meget for trygheden for parret, at de er godt klædt på før den meget store livsomvæltning, som en fødsel jo er.

Fødeafdelingen har nu gennem flere år ligget nummer ét i LUP Fødende.

Patienten er vi fælles om

De ambulante patienter i Øre-Næse og Hals-kirurgi sender tilsvarende store roser afsted. Patienterne er især tilfredse med den information de får, samt velkomsten og oplevelsen af ventetid. Desuden føler patienterne sig i stigende grad involverede og taget med i beslutninger, sammenlignet med tidligere LUP-undersøgelser.

Oversygeplejerske Charlotte Fog Nielsen, Øre-Næse- og Hals-kirurgi er glad og stolt af, at patienterne på den måde kvitterer for et godt samarbejde.

- Vi er ved at opbygge en kultur, hvor patienterne er i fokus hele vejen rundt om deres forløb. Det er et fokus, vi har taget med i Gødstrup og bygger videre på.

Forud for flytningen til Regionshospitalet Gødstrup valgte Øre-Næse og Hals-kirurgi en prøvehandling i Holstebro på den nye virkelighed for patienter og personale.

I Holstebro var sygeplejerskerne vant til at have rum, hvor de kunne gennemgå den skriftlige patientinformation om forløbet sammen med patienterne. I Gødstrup er patientinformationerne digitaliseret, og der er ingen samtalerum. Samtalerne er i stedet flyttet over i lægekonsultationerne, og en evaluering på afdelingen har vist, at både læger og sygeplejersker er blevet meget tilfredse med de nye arbejdsgange.

- Resultatet er, at patienten nu er et fælles anliggende for alle faggrupper i alle dele af forløbet, siger oversygeplejerske Charlotte Fog Nielsen.

 

Yderligere information

Sygeplejefaglig direktør Ida Götke
Mail: ida.goetke@goedstrup.rm.dk

Tlf.: 2048 0689.

Fakta om LUP

Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser har hvert år været udsendt som en spørgeskemaundersøgelse blandt tilfældigt udvalgte indlagte og ambulante patienter samt fødende, der har haft aftaler på hospitalerne, og patienter der har været i akutmodtagelserne.

Resultaterne af delundersøgelserne i LUP 2021

LUP Akutmodtagelsen

Akutafdelingen opnår "over landsgennemsnittet" i 6 ud af 21 spørgsmål og "på landsgennemsnittet" i de resterende 15 spørgsmål.

LUP Fødende

Fødeafdelingen ligger over landsgennemsnittet på 34 spørgsmål ud af 42 spørgsmål og på landsgennemsnittet i de resterende 8 spørgsmål.

LUP planlagt indlagte patienter

For de planlagt indlagte patienter opnår Regionshospitalet Gødstrup over landsgennemsnittet i 2 ud af 36 spørgsmål, på landsgennemsnittet i 33 spørgsmål og under landsgennemsnittet på 1 spørgsmål.

LUP akut indlagte patienter

Regionshospitalet Gødstrup ligger over landsgennemsnittet på 31 spørgsmål ud af 38 spørgsmål og på landsgennemsnittet på 7 spørgsmål.

LUP planlagt ambulante patienter

Regionshospitalet Gødstrup opnår over landsgennemsnittet i 2 ud af 30 spørgsmål og på landsgennemsnittet i de resterende 28 spørgsmål.

LUP-2021 er dannet på baggrund af svar fra patienter og fødende med kontakter i Hospitalsenheden Vest i efteråret 2021.

Fremover i 2022 bliver LUP til en løbende, månedlig tilfredshedsundersøgelse, og en gang om året vil der blive udgivet en landsdækkende rapport.

Find rapporterne til patienttilfredshedsundersøgelserne 

Regions-, hospitals- og afdelingsrapporter hos Center for Patientinddragelse (CPI) på www.regionh.dk 

Afsnitsrapporter hos DEFACTUM på www.defactum.dk 
https://www.defactum.dk/om-DEFACTUM/projektsite/lup-somatik/