Lønteam

Lønteamet udfører primært løn- og personaleadministrative opgaver, samt support ift. arbejdstilrettelæggelse og systemundersøttelsen her. For udvalgte afdelinger udføres også vagtplanlægning herunder arbejdstilrettelæggelse og indrapportering af daglige afvigelser i forhold til det planlagte.

Hver lønkonsulent har et antal afdelinger/afsnit, som den enkelte lønkonsulent er daglig kontaktperson for.

Kontaktpersonordningen indeholder følgende hovedopgaver:

  • Telefonsupport/mødeaktiviteter til/i afdelinger/afsnit
  • Indrykning af stillingsannoncer, udarbejdelse af ansættelsesbreve
  • Oprettelse i lønsystemet
  • Support til vagtplanlægningssystemet PDC Vagtplan, Funktionsplan og MinPlan
  • Løbende ændringer af ansættelsesvilkår (op og ned i arbejdstid, ophør af ansættelse, lokal løndannelse etc.)
  • Ferieregler
  • Barselsregler
  • Ad hoc opgaver i forhold til ressourcevurderinger for de respektive ledelsesområder.

Man kan således konkludere, at man som lønkonsulent har den "fulde pakke" i forhold til løn- og personaleadministration for en afdeling.

Ud over ovenstående arbejdsopgaver består lønteamet af et antal konsulenter, der også løser tværgående opgaver i lønteamet.
Disse medarbejdere løser eksempelvis opgaver som:

  • Bogføring relateret til lønsystemet
  • Kursusadministration
  • Dagpengerefusion, refusion i øvrigt
  • Opgaver relateret til yngre lægers videreuddannelse

HR-konsulenter

HR-konsulenternes hovedopgaver er at være ”problemknusere” i svære personalesager, og at være igangsætter/projektansvarlige i forhold til blandt andet overordnede personalepolitiske initiativer og lignende for enkelte afdelinger eller for hele hospitalet.

HR-konsulenterne har en række afdelinger og afsnit, som de har et særligt ansvar overfor, hvorved der er en form for kontaktpersonordning.

Endvidere indgår HR-konsulenterne i en række regionale sammenhænge, hvor de bidrager med erfaringsudveksling og videndeling i forhold til tværgående koordinering af opgaver, der er relateret til HR-opgaver i Region Midtjylland.

HR-konsulenternes opgaver spænder i øvrigt vidt af tværgående karakter for hele hospitalet, eksempelvis:

  • Deltagelse i sygefraværs- og rundbordssamtaler med medarbejdere
  • Rådgivning af ledere i forhold til håndtering af bl.a. medarbejdernes sygefravær
  • Lønforhandling, lokalaftaler, arbejdstidsregler og løndannelse i forhold til strategiske perspektiver
  • Personalejuridiske forhold

Arbejdsmiljøfunktionen

Arbejdsmiljøfunktionen er organiseret i HR med en arbejdsmiljøkoordinator og en arbejdsmiljøkonsulent.

Arbejdsmiljøfunktionens hovedopgaver er, at yde vejledning og viden inden for strategiske og driftsmæssige indsatser i forhold til arbejdsmiljø, trivsel og sikkerhed.

Opgaverne har således både et strategisk og driftsmæssigt perspektiv og spænder eksempelvis over følgende opgaver:

  • Sparring omkring arbejdsmiljøforhold i forhold til drøftelser i forskellige fora, eksempelvis Hospitalsledelsesmøder, HovedMedUdvalget-HMU mv.
  • Kontakt til eksterne samarbejdspartnere, eksempelvis Arbejdstilsynet, Arbejdsskadestyrelsen og lign.
  • Gennemførsel af APV-undersøgelser og andre arbejdsmiljøundersøgelser, eksempelvis TULE (Trivsel og Ledelsesundersøgelsen i Region Midtjylland)