Sygeplejerske
Ansættelsessted
Region Midtjylland.
Regionshospitalet Gødstrup,
Sengeafsnit for Lungesygdomme.
Organisatorisk placering
Sygeplejersken referer til afdelingssygeplejersken afsnit M2
Løn- og ansættelsesvilkår
Overenskomstansat i henhold til gældende aftale mellem Region Midtjylland og
DSR. Lønmæssig indplacering aftales konkret med relevant faglig organisation.
Regionshospitalet Gødstrup
Regionshospital Gødstrup er patientens hospital, hvor der gennem
organisering og tilrettelæggelse af processer sikres gode patientoplevelser og
høj kvalitet. Sammenhængende og effektive patientforløb går hånd i hånd med kvalitetsudvikling, innovation, forskning og uddannelse, og vi vil være det foretrukne lærings- og forskningshospital i Danmark.
Vi er en arbejdsplads, hvor arbejdsmiljø og bæredygtighed er i centrum. De
fysiske forhold – funderet på design, arkitektur og bæredygtige løsninger –
understætter gode arbejdsgange og trivsel gennem er forstærket fokus på
løsning af kerneopgaven.
Der er fælles hospitalsledelse for Regionshospitalet Gødstrup.
Medicinsk afdeling
Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Gødstrup varetager den medicinske
funktion for den vestlige del af Region Midtjylland, hvor der er et optageområde på ca. 300.000 borgere. Afdelingen har funktion på Regionshospitalet Gødstrup samt Center for sundhed, Holstebro og Ringkøbing Sundhedshus. Afdelingsledelsen består af ledende overlæge og ledende oversygeplejerske.
Afdelingen varetager diagnostik, behandling og pleje inden for følgende
specialer: hæmatologi, lungemedicin, infektionsmedicin, kardiologi,
endokrinologi, nyremedicin, reumatologi, gastroenterologi og geriatri.
Medicinsk afdeling har samlet 115 senge med tilhørende ambulant funktion
inden for alle.
Medicinsk Afdelings vision er:
- Danmarks bedste medicinsk afdeling – med fokus på det, der giver værdi for patienten.
Medicinsk Afdelings mission er:
- Vi har 8 medicinske specialer, som alle har fokus på både det brede
samarbejde og den faglige specialisering. - Patienterne oplever gode, sammenhængende og effektive forløb.
- Medarbejderne plejer, diagnosticerer, behandler, inddrager og
informerer på et højt fagligt og etisk niveau. - Vi taler pænt om og til hinanden.
- Medarbejderne oplever stor arbejdsglæde og skaber de gode resultater i fællesskab.
- Vi uddanner alle faggrupper til højeste faglige niveau.
- Vi rekrutterer de bedste medarbejdere og fokuserer på kontinuerlig kompetenceudvikling.
På basis- og specialiseret niveau varetager Afdelingen for Lungesygdomme
opgaver i forhold til udredning, behandling, pleje og rehabilitering til kroniske og akutte patienter med lungemedicinske sygdomme.
Der er tæt samarbejde mellem sengeafsnit og tilhørende klinik (dagafsnit) om at skabe sammenhængende og effektive patientforløb.
Afdelingsledelsen
- Består af afdelingens ledende overlæge og ledende oversygeplejerske.
- Er fælles ansvarlige for varetagelsen af ledelsesopgaven i afdelingen.
- Er fælles ansvarlige for afdelingens strategiske udvikling.
- Fordeler selv indbyrdes de ledelsesmæssige og administrative opgaver.
Kliniske sygeplejeopgaver
De kliniske sygeplejeopgaver veksler mellem grundlæggende sundheds- og
sygepleje opgaver og opgaver, knyttet til kritiske og komplekse patientsituationer. Sygeplejerskens opgaver er bl.a. at observere, identificere
og handle på problemstillinger, samt planlægge, udføre, evaluere pleje og
behandling med udgangspunkt i den enkelte patients livssituation og aktuelle
behandlings- og plejebehov.
Relevante samarbejdspartnere - såvel tværfaglige som tværsektorielle -
inddrages i det omfang, det er relevant for det enkelte patientforløb.
Pædagogiske opgaver.
Sundhedsfremme og forebyggelse er en central del af de sygeplejefaglige
opgaver, der knytter sig til lungemedicinske patientforløb.
Patient- og pårørendeinddragelse er væsentlig for, at skabe sammenhængende og effektive patientforløb. Patienten og pårørende inddrages i behandling, pleje og rehabilitering i den udstrækning patienten/pårørende ønsker og formår.
Der er endvidere pædagogiske opgaver i forhold til uddannelse og daglig
vejledning af sygeplejestuderende og social- og sundhedselever.
Ansvarsområder
Sygeplejersken er tilknyttet et team, men arbejder selvstændigt med
patientforløb.
Har sammen med øvrige teammedlemmer i sit team, ansvaret for pleje og
behandling af 8 - 12 patientforløb.
De sygeplejefaglige aspekter vedrørende pleje og behandling er fx:
- I samarbejde med afdelingens læger, at tilrettelægge, udføre, evaluere og dokumentere en målrettet behandling og sundheds- og sygepleje.
- At klarlægge patientens ønsker for medinddragelse og sikre, at disse
realiseres. - At inddrage relevante samarbejdspartnere.
- At varetage kontakt til pårørende
Uddannelseskrav
Autorisation til sygeplejerske.
Generelle kompetencekrav
- Være i stand til at handle professionelt
- IT-kompetencer på brugerniveau forventes
Specifikke kompetencekrav
Med udgangspunkt i de fire kompetence, der danner grundlag for Systematisk Kompetenceudvikling for medarbejdere ved Regionshospitalet Gødstrup beskrives de specifikke kompetencekrav.
Kompetencerne beskriver det nødvendige for at løse hospitalets kerneopgaver
med kvalitet og sikkerhed. Medarbejderudviklingssamtale danner grundlag for den individuelle kompetenceudvikling.
Social kompetence
- Skabe relationer til patienter og kollegaer, der er præget af respekt,
gensidighed og ligeværdighed. - Er bevidst om og arbejder aktivt for egen og andres trivsel og udvikling.
- Er positiv, imødekommende og har humor.
- Vise fleksibilitet i relation til patienten og til egen og andres
arbejdsopgaver. - Reflekter over samarbejdsrelationer og give konstruktiv tilbagemelding
ved opgaveløsning.
Faglig kompetence
- Er ansvarlig for tildelte patientforløb og indgår i team dvs. har overblik,
planlægger, prioriterer, koordinerer og leder sygeplejen - Inddrager patienten i egen pleje og behandling i det omfang patienten
ønsker og formår. - Håndterer sygeplejefaglige opgaver (instrumentiel og ekspressiv
sygepleje) knyttet til aktuelle patientforløb. - Dokumenterer relevante observationer og problemstillinger for at sikre
kontinuitet i pleje og behandling. - Handler fagligt og kompetent med patientens sikkerhed for øje og
handler aktivt på utilsigtede hændelser. - Bevarer ro, sikkerhed og overblik i kritiske situationer samt udfører egne og delegerede opgaver i relation hertil.
- Identificere og håndtere etiske dilemmaer
- Anmoder om hjælp i en given situation, når der er brug for sparring
Læringskompetence
- Opsøger speciale relateret og anden relevant viden i e-dok, hos kollegaer, i litteratur, på internettet eller af anden relevans.
- Holder sig ajour med udvikling i afsnittet og deltager i den planlagte
undervisning, vidensdeling og personalemøder. - Går aktivt ind i afsnittets kultur, hvor gensidig anerkendelse, videns-og
erfaringsdeling er en meget naturlig del af hverdagen. - Deltager i relevante kurser og temadage.
- Går aktivt ind i værdi- og udviklingsarbejde i afsnittet.
- Er omstillingsparat bl.a. ved aktivt at indgå i implementeringen af nye
tiltag i afdelingen.
Organisatorisk kompetence
- Har kendskab til organisationens opbygning og funktion
- Kender og agerer inden for eget ansvars- og kompetenceområde.
- Holder sig ajour med informationer fra bl.a. Hospitalsledelsens
nyhedsbreve, Medicinsk afdelings nyhedsbreve, intranet samt diverse
referater fra møder knyttet til afdelingens drift. - Viser ansvarlighed i forhold til tværfagligt og tværsektorielt samarbejde.
- Arbejder ud fra de organisatoriske muligheder og begrænsninger der
har betydning for afdelingen/afsnittet.
Personlige og sociale kvalifikationer
- Tager ansvar i opgaveløsningen.
- Anerkendende i relationen til andre.
- Kommunikerer tydeligt og præcist.
- Udviser respekt over for andre.
- Tillidsvækkende.
Social- og sundhedsassistent
Ansættelsessted
Region Midtjylland.
Regionshospitalet Gødstrup,
Sengeafsnit for Lungesygdomme.
Organisatorisk placering
Sygeplejersken referer til afdelingssygeplejersken afsnit M2
Løn- ogansættelsesvilkår
Overenskomstansat i henhold til gældende aftale mellem Region Midtjylland og
FOA
Lønmæssig indplacering aftales konkret med relevant faglig organisation.
Regionshospitalet Gødstrup
Regionshospital Gødstrup er patientens hospital, hvor der gennem
organisering og tilrettelæggelse af processer sikres gode patientoplevelser og
høj kvalitet. Sammenhængende og effektive patientforløb går hånd i hånd med kvalitetsudvikling, innovation, forskning og uddannelse, og vi vil være det foretrukne lærings- og forskningshospital i Danmark.
Vi er en arbejdsplads, hvor arbejdsmiljø og bæredygtighed er i centrum. De
fysiske forhold – funderet på design, arkitektur og bæredygtige løsninger –
understætter gode arbejdsgange og trivsel gennem er forstærket fokus på
løsning af kerneopgaven.
Der er fælles hospitalsledelse for Regionshospitalet Gødstrup.
Medicinsk afdeling
Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Gødstrup varetager den medicinske
funktion for den vestlige del af Region Midtjylland, hvor der er et optageområde på ca. 300.000 borgere. Afdelingen har funktion på Regionshospitalet Gødstrup samt Center for sundhed, Holstebro og Ringkøbing Sundhedshus. Afdelingsledelsen består af ledende overlæge og ledende oversygeplejerske.
Afdelingen varetager diagnostik, behandling og pleje inden for følgende
specialer: hæmatologi, lungemedicin, infektionsmedicin, kardiologi,
endokrinologi, nyremedicin, reumatologi, gastroenterologi og geriatri.
Medicinsk afdeling har samlet 115 senge med tilhørende ambulant funktion
inden for alle.
Medicinsk Afdelings vision er:
- Danmarks bedste medicinsk afdeling – med fokus på det, der giver værdi for patienten.
Medicinsk Afdelings mission er:
- Vi har 8 medicinske specialer, som alle har fokus på både det brede
samarbejde og den faglige specialisering. - Patienterne oplever gode, sammenhængende og effektive forløb.
- Medarbejderne plejer, diagnosticerer, behandler, inddrager og
informerer på et højt fagligt og etisk niveau. - Vi taler pænt om og til hinanden.
- Medarbejderne oplever stor arbejdsglæde og skaber de gode resultater i fællesskab.
- Vi uddanner alle faggrupper til højeste faglige niveau.
- Vi rekrutterer de bedste medarbejdere og fokuserer på kontinuerlig kompetenceudvikling.
På basis- og specialiseret niveau varetager Afdelingen for Lungesygdomme
opgaver i forhold til udredning, behandling, pleje og rehabilitering til kroniske og akutte patienter med lungemedicinske sygdomme.
Der er tæt samarbejde mellem sengeafsnit og tilhørende klinik (dagafsnit) om at skabe sammenhængende og effektive patientforløb.
Afdelingsledelsen
- Består af afdelingens ledende overlæge og ledende oversygeplejerske.
- Er fælles ansvarlige for varetagelsen af ledelsesopgaven i afdelingen.
- Er fælles ansvarlige for afdelingens strategiske udvikling.
- Fordeler selv indbyrdes de ledelsesmæssige og administrative opgaver.
Kliniske sygeplejeopgaver
De konkrete sygeplejeopgaver er sundheds- og sygepleje opgaver knyttet til
mindre komplekse patientforløb. Herunder at observere, identificere og handle på problemstillinger, samt planlægge, udføre, evaluere pleje og behandling med udgangspunkt i den enkelte patients livssituation og aktuelle behandlings- og plejebehov. Herunder inddrage i samarbejde med sygeplejerske, relevante samarbejdspartnere - såvel tværfaglige som tværsektorielle - i det omfang, det er relevant for det enkelte patientforløb.
Der er mulighed for oplæring til selvstændigt at kunne varetage ansvaret for
mindre komplekse patientforløb.
Pædagogiske opgaver
Sundhedsfremme og forebyggelse er en central del af de sygeplejefaglige og
plejemæssige opgave, der knytter sig til lungemedicinske patientforløb.
Patient- og pårørendeinddragelse er væsentlig for, at skabe sammenhængende og effektive patientforløb. Patienten og pårørende inddrages i behandling, pleje og rehabilitering i den udstrækning patienten/pårørende ønsker og formår.
Der er endvidere pædagogiske opgaver som daglig vejleder for afsnittets
sygeplejestuderende og social- og sundhedsassistentelever på forskellige
niveauer.
Ansvarsområder
Social og sundhedsassistenten er tilknyttet et team, og arbejder både
selvstændigt og i makkerskab. På lige fod med øvrige teammedlemmer bidrager man til tværfaglig sparring med teamets sygeplejersker og terapeuter m fl. i forhold til aktuelle patientforløb.
Et team omfatter ca 10 patientforløb.
De sygeplejefaglige aspekter vedrørende pleje og behandling er fx:
- I samarbejde med afdelingens læger, at tilrettelægge, udføre, evaluere og dokumentere en målrettet behandling og sundheds- og sygepleje.
- At klarlægge patientens ønsker for medinddragelse og disse udføres
- At inddrage relevante samarbejdspartnere.
- At varetage kontakt til pårørende.
Uddannelseskrav
Autorisation som social og sundhedsassistent.
Generelle kompetencekrav
- Være i stand til at handle professionelt
- IT-kompetencer på brugerniveau forventes
Specifikke kompetencekrav
Med udgangspunkt i de fire kompetence, der danner grundlag for Systematisk Kompetenceudvikling for medarbejdere ved Regionshospitalet Gødstrup beskrives de specifikke kompetencekrav.
Kompetencerne beskriver det nødvendige for at løse hospitalets kerneopgaver
med kvalitet og sikkerhed. Medarbejderudviklingssamtale danner grundlag for den individuelle kompetenceudvikling.
Social kompetence
- Skabe relationer til patienter og kollegaer, der er præget af respekt,
gensidighed og ligeværdighed. - Er bevidst om og arbejder aktivt for egen og andres trivsel og udvikling.
- Er positiv, imødekommende og har humor.
- Vise fleksibilitet i relation til patienten og til egen og andres
arbejdsopgaver. - Reflekter over samarbejdsrelationer og give konstruktiv tilbagemelding
ved opgaveløsning.
Faglig kompetence
- Indgår i et team og er ansvarlig for tildelte patientforløb.
- Inddrager patienten i egen pleje og behandling og medvirker til at fremme patienternes mestringsevne.
- Dokumenterer relevante observationer og problemstillinger for at sikre
kontinuitet i pleje og behandling. - Handler fagligt og kompetent for at sikre patientsikkerheden og handler aktivt på utilsigtede hændelser.
- Bevarer ro, sikkerhed og overblik i situationer samt udfører egne og
delegerede opgaver i relation hertil. - Identificere og håndtere etiske dilemmaer.
- Er bevidst om eget kompetenceniveau og anmoder om faglig sparring i de situationer hvor det er relevant.
Læringskompetence
- Opsøger speciale relateret og anden relevant viden i e-dok, hos kollegaer, i litteratur, på internettet eller af anden relevans.
- Holder sig ajour med udvikling i afsnittet og deltager i den planlagte
undervisning, vidensdeling og personalemøder. - Går aktivt ind i afsnittets kultur, hvor gensidig anerkendelse, videns-og
erfaringsdeling er en meget naturlig del af hverdagen. - Deltager i relevante kurser og temadage.
- Går aktivt ind i værdi- og udviklingsarbejde i afsnittet.
- Er omstillingsparat bl.a. ved aktivt at indgå i implementeringen af nye
tiltag i afdelingen.
Organisatorisk kompetence
- Har kendskab til organisationens opbygning og funktion
- Kender og agerer inden for eget ansvars- og kompetenceområde.
- Holder sig ajour med informationer fra bl.a. Hospitalsledelsens
nyhedsbreve, Medicinsk afdelings nyhedsbreve, intranet samt diverse
referater fra møder knyttet til afdelingens drift. - Viser ansvarlighed i forhold til tværfagligt og tværsektorielt samarbejde.
- Arbejder ud fra de organisatoriske muligheder og begrænsninger der
har betydning for afdelingen/afsnittet.
Personlige og sociale kvalifikationer
- Tager ansvar i opgaveløsningen.
- Anerkendende i relationen til andre.
- Kommunikerer tydeligt og præcist.
- Udviser respekt over for andre.
- Tillidsvækkende.