Introduktionslæge

Hoveduddannelseslæger

  • Hoveduddannelse (www.videreuddannelsen-nord.dk)
  • Forskningstræningsmodul:
    Formålet med forskningstræningsmodulet er at sikre, at hoveduddannelseslægen opnår kompetencer inden for forskning. De overordnede rammer for forskningstræningsmodulet kan ses på Videreuddannelsen Nords hjemmeside Forskningstræning - Videreuddannelsesregion Nord (www.videreuddannelsen-nord.dk) 

    Forskningstræningsmodulet har et samlet omfang svarende til 15-20 normale arbejdsdage fordelt på 5-10 kursusdage og 10 dages selvstændigt arbejde med et mindre projekt samt vejledning og evaluering. De 10 dage til selvstændigt projekt skal planlægges som anden kursusaktivitet senest 2 måneder før planlagt afholdelse. For det enkelte speciale er der udarbejdet en lægefaglig indstilling, som nærmere præciserer indhold og krav for det enkelte speciale. 

    Generelt skal det tilstræbes, at hoveduddannelseslægen påbegynder første teoretiske kursus indenfor de første 2 år af hoveduddannelsen og at forskningstræningsmodulet så vidt muligt gennemføres inden for 12 måneder efter påbegyndelse. Forskningstræningsmodulet skal være afsluttet og godkendt seneste 6 måneder før afslutningen af speciallægeuddannelsen

    Den uddannelsessansvarlige overlæge har det overordnede ansvar for, at der udpeges en vejleder for uddannelseslægen i dennes forskningstræningsforløb. I praksis vil hovedvejleder og hoveduddannelseslæge typisk selv træffe aftale med egnet vejleder i samråd med den uddannelsesansvarlige overlæge.

    Hvis man skal afholde hele -eller dele af sit forskningstræningsmodul- under ansættelsen på Medicinsk Afdeling Regionshospitalet Gødstrup er det vigtigt i god til at planlægge forløbet og få tilmeldt sig de relevante kurser.

    Uddannelseselement er obligatorisk for læger, som ikke har gennemgået ph.d.-uddannelse eller skrevet disputats. Der kan i visse situationer gives dispensation for hele eller dele af den teoretiske eller den praktiske del som beskrevet i  vejledning-om-forskningstraning-i-speciallageuddannelsen_2017.pdf (videreuddannelsen-nord.dk).

    Afdelingen ser meget gerne at uddannelseslægen – hvis opgaven færdiggøres under opholdet på afdelingen- fremlægger resultaterne af sin opgave som led i afdelingens formaliserede undervisning.

Information til hovedvejleder/vejledersamtaler

Uddannelsessøgende læge og hovedvejleder er ansvarlige for at gennemføre introduktionssamtale (første 14 dage), en eller flere justeringssamtaler samt en afsluttende samtale.

Der er afsat tid til vejledersamtaler som regel den 4. fredag i hver måned kl. 08.15 - 09.00. (Fremgår af undervisningsplan).

Uddannelsesplaner og vejledersamtaler dokumenteres manuelt, dvs på papirark (samtaleskemaer findes nedenfor).

Når samtaleskemaet er underskrevet af den kliniske hovedvejleder lægges det på sekretær Rita Nøddelunds kontor (separat bakke ved siden af bakken til kursusansøgniger). 

Samtaleskemaet godkendes af UAO. Efter godkendelse sendes samtaleskemaet til vejledte per mail, således det kan uploades på uddannelseslæge.dk. Kopi af samtaleskemaet gemmes også på sikkert drev, som kun UAO'er kan tilgå.

GodVejledning

Godvejledning-et værktøj udviklet til læger i Videreuddannelsesregion Nord hvor der er samlet diverse redskaber og links som lægerne skal anvende i deres uddannelse, sådan det bliver nemmere at tilgå:

Godkendelse af uddannelsesforløb

Godkendelse af uddannelsesforløb foregår via uddannelseslæge.dk og fortages af UAO. Forudsætning for godkendelse af forløbet/tid er, at der ikke har været sygefravær m.m., der overstiger 10% af uddannelsesdelen, samt at der foreligger uddannelseslægens evaluering af uddannelsessted på uddannelseslæge.dk.