Inddragelse med PRO er win-win for hjertepatienter og sygeplejersker
PRO-spørgeskemaer giver mere målrettede samtaler med patienterne om det, der optager dem.
Kirsten Hagger og Mie Krogsgaard Andersen har allerede haft gode erfaringer med PRO-spørgeskemaer til hjertepatienter.
16.12.2024
Fotos i artiklen: Søren Braad Andersen
Kirsten Hagger og Mie Krogsgaard Andersen er sygeplejersker i Hjerteklinikken og bruger PRO-spørgeskemaer til mere målrettede samtaler med patienterne om det, der optager dem.
Når patienterne systematisk deler deres egne oplevelser af sygdom og symptomer gennem digitale spørgeskemaer, kan både de og sygeplejerskerne fokusere på det, der virkelig betyder noget.
Patientrapporterede oplysninger (PRO) er data, som patienten selv rapporterer via spørgeskemaer om helbred, symptomer og livskvalitet.
Implementering af PRO-spørgeskemaer giver hurtigt gevinst
Hjertesygdomme har på et år implementeret PRO-spørgeskemaer til tre patientgrupper; hjertesvigt, blodprop i lungen og atrieflimren. Effekten og kvaliteten af spørgeskemaerne evalueres løbende med AmbuFlex, Center for PRO, der udvikler de skræddersyede løsninger til hospitalsafdelingerne.
I første omgang har det været sygeplejerskerne i Hjerteklinikken, der har drevet værket, men snart kobles lægerne også på, for gevinsterne er der allerede, lyder det fra Kirsten Hagger og Mie Krogsgaard Andersen, der som sygeplejersker har været involveret i implementeringen af PRO fra begyndelsen.
Før hver kontakt med hospitalet, udfylder patienterne digitale spørgeskemaer, der sendes via et link i indkaldelsesbrevet. Resultaterne vises som farvekoder (grøn, gul, rød), der hjælper med at identificere fokusområder.
Patienter med hjertesvigt var de første, der fik koblet et PRO-spørgeskema på deres forløb. Patienterne starter typisk med en samtale med både en læge og en sygeplejerske. Herefter bliver de fulgt ved telefonkonsultationer eller ved fremmøde i klinikken.
- Når patienterne har udfyldt spørgeskemaet, kan vi hurtigt identificere, hvilke områder der er vigtige at fokusere på, fortæller hjertesvigtsygeplejerske Kirsten Hagger.
- Vi kan gå direkte til at tale om de problemer, der skaber udfordringer for patienterne.
Kirsten beskriver, hvordan spørgeskemaerne gør telefonsamtaler og konsultationer mere målrettede:
- Vi får fra start fokus på det vigtigste. Hvis en patient med hjertesvigt for eksempel har taget på i vægt, kan det tyde på væskeophobning. Det kan vi hurtigt reagere på sammen med patienten, så vi undgår at sygdommen forværres og at patienten skal indlægges.
Øget sygdomsforståelse og egen mestring
Spørgeskemaerne gør, at det er nemmere for sygeplejerskerne at målrette samtalerne. De hjælper også patienterne med at forstå og håndtere deres sygdom bedre. Det at udfylde spørgeskemaerne fungerer som en slags træning for patienterne i at følge med i deres egen sygdomsudvikling. For mange bliver det en naturlig del af hverdagen at holde øje med symptomer såsom svimmelhed, appetit og vægt.
- Spørgsmålene lærer patienterne med hjertesvigt at genkende symptomer og reagere på dem, forklarer Kirsten. - Hvis de for eksempel bliver mere forpustede eller oplever vægtøgning, ved de, at det kan være tegn på, at de skal kontakte os.
Fleksible forløb tilpasset patienterne
Selvom målet er at få patienterne i optimal behandling så hurtigt som muligt, tager sygeplejerskerne også hensyn til patienternes individuelle behov og tempo.
- Nogle patienter har svært ved at kapere for meget information på én gang, så vi justerer mængde og tempo efter den enkelte patients behov og formåen, fortæller Kirsten.
Et af de vigtigste formål med PRO-data er at opdage fokusområder og problemer, inden de vokser sig store.
- Jo mere vi kan bruge det her til at styrke patienternes egen mestring, desto bedre, siger hun.
Dybere forståelse af patienternes oplevelse
Brugen af PRO i forløb for patienter i Hjerteklinikken med blodprop i lungen og atrieflimren er forholdsvis ny. Men allerede nu kan sygeplejerske Mie Krogsgaard Andersen fornemme, at spørgeskemaerne er et godt redskab, der giver patienterne bedre muligheder for at forstå og håndtere sygdommen.
Indførelsen af PRO har givet også givet mulighed for at gå dybere ind i patienternes oplevelse af deres sygdom.
- Det er nogle gange svært at spore sig ind på, hvad patienterne tænker, eller hvad de bekymrer sig om, når vi er i en konsultation. Men når de sidder derhjemme og svarer på spørgsmålene, får de tid til at reflektere og fortælle om det, der virkelig fylder, siger sygeplejerske Mie Krogsgaard Andersen.
Dette gælder især for patienter med blodprop i lungen, hvor angsten for et nyt tilfælde ofte kan være svær at sætte ord på. Ifølge Mie er PRO med til at åbne samtalerne op og skabe en mere dybdegående forståelse af patientens situation.
Mere tryghed og bedre samtaler
Patienter med blodprop i lungen får typisk mulighed for at udfylde PRO-spørgeskemaet inden deres første kontrol tre til seks måneder efter en blodprop. Her spørges der blandt andet til funktionsevne, angst, depression og andre bekymringer.
- Vi ser ofte, at patienter, der måske er bange for at bevæge sig eller genoptage arbejde, får en bedre forståelse af deres situation, når vi bruger PRO som udgangspunkt for samtalen. Det giver en helt anden tryghed, siger Mie Krogsgaard Andersen.
For patienter med atrieflimren hjælper PRO-data med at afdække symptomer som for eksempel varighed og hyppighed af anfaldene og patienternes livskvalitet. Det giver et klarere billede af, hvad der fylder for patienten.
For såvel hjertesvigt, blodprop i lungen og atrieflimren spiller livsstilsændringer en central rolle. PRO-data er med til at sætte fokus på netop de områder, hvor patienterne kan gøre en indsats for at forbedre deres helbred.
Indtil videre er brugen af PRO stadig i sin meget tidlige fase for patienter med atrieflimren, men resultaterne tegner lovende. Mie Krogsgaard ser frem til at udvide arbejdet:
- Vi har allerede set, hvordan PRO kan skabe bedre samtaler og en mere tryg behandling. Jeg tror, det kun bliver bedre, når vi får samlet mere erfaring og data, siger hun.