Introduktionsfoløbet består af 6 moduler af varighed 1 uge til 1-2 år. I modul 1-5 er der undervisning og kompetenceskole.
Modul 1
1 uge
Velkommen
- Introduktions-og forventningssamtale, samt plan for kompetencer med overbioanalytiker
- Introprogram modul 1
- Praktiske forhold og rundvisning
- Oplæringsprogram
- Prøvetagning
- Tid med mentor
- Tid til at læse vejledninger
√ Undervisning
√ Kompetenceskole
Modul 2
1 måned
Introduktionsperiode
- Mentorfølge
- Supervision-Oplæringsprogram
- Præanalytisk
- Introprogram modul 2
- Tid til at læse vejledninger
- Opfølgningssamtaler med overbioanalytiker
- Introdag ved Hospitalsledelsen
√ Undervisning
√ Kompetenceskole
Modul 3
3 måneder
Introduktionsperiode
- Mentorfølge
- Supervision-Oplæringsprogram
- Fagligt område, apparatur/analyser med specialist
/superbruger
- Fagligt område, apparatur/analyser med specialist
- Introprogram modul 3+4
- Tid til at læse vejledninger
- Følge bioanalytiker i weekend
- Med i weekendvagtrul
- 3 måneders samtale med overbioanalytiker
√ Undervisning
√ Kompetenceskole
Modul 4
2 måneder
Individuel træningsperiode
- Mentorfølge
- Supervision-Oplæringsprogram
- Børneprøve-tagning
- Træning i fagligt område
- "Sætte på kompetencer"
- Følge bioanalytiker i aftenvagt/div. vagttyper
- Med i aftenvagtrul
- Vejledning af studerende/nyansatte i præanalytisk område
√ Undervisning
√ Kompetenceskole
Modul 5
4 måneder
Individuel træningsperiode
- Evt. oplæringsprogram
- Træning i fagligt område
- Følge bioanalytiker i nattevagt
- "Klarmeldingssamtale" med overbioanalytiker inden nattevagt.
-Fokus på kompetencer - Med i nattevagtrul
- Mulighed for at søge kurser
- Kompetenceafklaring med overbioanalytiker (forventet niveau 3)
√ Undervisning
√ Kompetenceskole
Modul 6
1-2 år
Øget indsigt
- Mulighed for at søge specialfunktioner
- Mulighed for at være vagtansvarlig
- Mulighed for udviklingsdage/ udeophold i relevante afdelinger
- Mulighed for oplæring i specialanalyser
Kompetenceskole
Undervisning, der sikrer, at afdelingen har de fornødne kompetencer i personalegruppen. Med kompetenceskolen undervises personalet, så der tilstræbes sammenhæng mellem behov for kompetencer og tilstedeværelse af kompetencer.
Undervisningen kan være såvel teoretisk som praktisk og bygget op som lektioner, små undervisnings-seancer, sidemands-oplæring eller andet.