02.09.2025
Tekst: Finn Møller.
Foto: Søren Braad Andersen.
Almen praksis og sygehuslæger i Gødstrup har udviklet et kodeks for respektfuldt samarbejde til gavn for de fælles patienter.
Respektfuldt samarbejde om vores fælles patient”. Det er overskriften på et helt særligt dokument, der er blevet til i et samarbejde mellem almen praksis og cheflægerne på Regionshospitalet Gødstrup.
En eftermiddag i august har jeg sat to af hovedarkitekterne bag dokumentet stævne for at få et svar på, hvorfor man har valgt at lave et kodeks for det gode samarbejde om de patienter, der ses både i almen praksis og på hospitalet.
Er det ikke nærmest en selvfølge, at man har et godt samarbejde til gavn for patienterne? Det spørgsmål stiller jeg til henholdsvis Troels Niemann, cheflæge på Hjertesygdomme, og Jørgen Buch, praktiserende læge og praksiskoordinator for de alment praktiserende læger i hospitalets optageområde. To erfarne læger, der for en kort stund har taget plads på den anden side af bordet i Havens Madhus på RH Gødstrup.
Ingen henvisninger afvises
Jørgen Buch har fri fra sin lægepraksis i Holstebro denne eftermiddag og er netop ankommet fra et andet møde på hospitalet med gastromedicinerne. Her har man drøftet, hvorfor der for tiden er så mange afviste henvisninger til kikkertundersøgelser, og hvad der kan gøres ved det.
– Vi kan klare meget i egen praksis, men vi er også meget afhængige af kapaciteten på Gødstrup Sygehus, fordi vi ikke har så mange privatpraktiserende speciallæger at henvise til, forklarer Jørgen Buch. Han peger på, at et samarbejde om fx patienter til kikkertundersøgelser forudsætter klare visitationsretningslinjer, så man kan henvise til de rette specialister på sygehuset.
Dermed slår han ned på et af de punkter, som er indeholdt i dokumentet om det respektfulde samarbejde: “Ingen afvisning uden anvisning”. Her står det markeret med fede bogstaver, at patienthenvisninger ikke kan afvises på sygehuset uden, at der samtidig gives en alternativ løsning eller en anden relevant kontaktperson.
– Ja, det forpligter, indskyder cheflæge Troels Niemann.
– Jo mere vi har en koordineret indsats og forstår hinanden, desto bedre bliver samarbejdet – og desto større tryghed giver det patienterne i den behandling, de får, siger han. Jørgen Buch stemmer i: – Det handler selvfølgelig om samarbejdet, men overordnet handler det om, hvad der tjener patienten bedst.
Arbejdsglæde var drivkraften
Troels Niemann fik for godt et år siden ideen og lysten til at være mere opsøgende i samarbejdet med almen praksis.
– På hospitalet var vi ved at være et sted, hvor udfordringerne efter flytningen til Gødstrup var aftagende, og vi havde mere fokus på at skabe gode patientforløb. Så vi spurgte os selv: Gad vide, hvordan det opleves i almen praksis, som jo ror med i samme båd?
Et overskud af nysgerrighed fik ham og cheflægekollegaen på Øre-, Næse- og Halskirurgi, Anne Louise Bach Christensen, til at lave et opsøgende feltarbejde i form af interviews med i alt otte praktiserende læger. Og det blev lidt af en aha-oplevelse.
– Egentlig var det nogle meget banale tilkendegivelser, vi fik retur, fortæller han. Fx at de praktiserende læger gerne ville tages mere med på råd og ikke føle sig talt ned til, når de henvender sig på sygehuset.
Det besluttede cheflægegruppen at gøre noget ved.
Farvel til skældud på fyraftensmøder
Udover et kodeks for det gode og respektfulde samarbejde har de halvårlige fyraftensmøder mellem hospitalets cheflæger og de praktiserende læger også fået en ny form.
I princippet kan 160-165 praktiserende læger møde op, men i praksis kommer der typisk 30-35, fortæller Jørgen Buch. Det billede kender man også fra andre hospitaler i regionen, hvor det flere steder kan være svært overhovedet at samle folk til møderne.
På Regionshospitalet Gødstrup har man derfor justeret mødeformen – med premiere i april.
– Kort fortalt vil man hellere vises rundt og opleve sygehuset og afdelingen. Man vil gerne mærke, hvad vi gør hos os, og hvordan det er at være patient her, forklarer Troels Niemann.
– Ja, tilføjer Jørgen Buch. Der var en helt anden stemning på mødet. Før kunne man møde ind for at høre om alt det, der ikke fungerer, og det gør jo noget ved lysten til at deltage. Det er jo ikke meningen. Det er dejligt, at der nu er fokus på at få samarbejdet til at fungere.
For Jørgen Buch, der er medarrangør, er der faktisk ikke ret mange grunde til at blive væk. Man kan tilmed søge tabt arbejdsfortjeneste for at deltage, fortæller han.
Og der er vitterlig noget at mødes om. For Gødstrup-klyngens geografi er et område af Danmark, hvor der ikke er ret mange privatpraktiserende speciallæger. Her er store afstande og en alderssammensætning, hvor andelen af ældre borgere er højere end andre steder i Region Midtjylland – borgere, som ovenikøbet ofte har levet hårde liv med høj comorbiditet. Noget, der kræver en koordineret indsats, lyder det samstemmende fra praksiskoordinatoren og hjertecheflægen.
Begge er stærkt optaget af at udvikle samarbejdet.
– Vi skal ikke hænge os i dårlige historier, men løse de problemer, der er, hvis der er åbenlyse fejlvisitationer, dårlige henvisninger eller andet, konkluderer Jørgen Buch.
– Ja. Det her er noget, vi gerne vil. Indhold, ordentlighed og kammeratskab skal spille en central rolle i vores samarbejde, fastslår Troels Niemann.
Til efteråret er der et nyt fyraftensmøde på hospitalet, hvor det respektfulde samarbejde om den fælles patient igen bliver omdrejningspunktet for drøftelserne.
Kodeks for samarbejde mellem almen praksis og læger på RH Gødstrup
RESPEKTFULDT SAMARBEJDE OM VORES FÆLLES PATIENT:
For at sikre det bedst mulige forløb for vores fælles patienter, forpligter vi os
følgende pejlemærker i vores samarbejde:
Vi er sammen om patienten
- Vi har et fælles ansvar for at sikre konnuitet og kvalitet i behandlingen
patentens bedste.
Respektfuldt samarbejde
- Vi anerkender hinandens fagligheder og roller, og møder hinanden med
respekt og forståelse. - Vi arbejder ud fra en samarbejdsånd, hvor vi søger løsninger frem for
placering af ansvar. - Vi giver svar og følger op på egne rekvirerede undersøgelser.
Åben og konstruktv dialog
- Der er plads til at stlle spørgsmål og udtrykke bekymringer på en faglig og ordentlig måde.
- Vi informerer hinanden om væsentlige forhold.
Ingen afvisning uden anvisning
- Vi skal hjælpe hinanden videre - en opgave, henvendelse eller
patienthenvisning afvises ikke uden at anvise en alternativ løsning eller
relevant kontaktperson.
Gensidig tlgængelighed
Vi forpligter os gensidigt til at optimere tilgængelighed både telefonisk og
skriftligt
Vi prioriterer direkte og åben dialog – også når vi er uenige, så kontakt
hinanden.