Døgnrytme
07.00-07.10 |
|
07.10 -07.30 |
Sætter sig sammen i teams:
|
07.30-09.00
|
|
09.00 – 09.15 |
Teamkonference (plejepersonale, fysioterapeuter, ergoterapeuter og læger) Jvf. Beskrivelse af Teamkonference
|
09.15-09.30 |
15 faglige minutter |
09.30-09.45 |
Formiddagspause |
09.45-12.30 |
Varetage opgaver relateret til aktuelle patientforløb;
|
11.30 - 12.30 |
Herefter:
|
12.30-13.30 |
Lægekonference Plejepersonale deltager ikke. |
12.30 – 13.00 |
Tirsdag: Tavlemøde Onsdag: Etisk reflektion Torsdag: Undervisning |
12.30-15.00 |
Ved behov teamkonference
Opfølgende opgaver
|
13.00-15.00 |
|
15.00 – 15.05 |
15.30-vagt.
|
Aftenvagt - alle hverdage
Tidspunkt |
Opgaver |
15.00-15.30 |
|
15.30- 17.30 |
|
17.30-19.00 |
Alle patienter, der selv kan, henter mad ved spiseophold
|
ca. 19.00 |
Pause - personalets aftensmad (ca. 20 min). |
ca. 20.00 |
Servering af aftenskaffe og drikkevarer. |
ca. 21.00 |
Gøre patienter klar til nat:
Oprydning på stuerne:
|
22.30 - 23.00 |
|
Aftenvagt - alle hverdage
Tidspunkt |
Opgaver |
23:00-23:30 |
|
23:30 |
|
00:00 |
|
02:00 |
|
06:00 |
|
Ugentlige opgaver |
|
Månedlige opgaver |
|
Faste tablettidspunkter er kl. 8, 12, 17 og 22.
Faste i.v.-tider er kl. 6, 14 og 22 ved 3 doser.
Faste i.v.-tider er kl. 6 og 20 ved 2 doser.
Faste i.v.-tider er kl. 6, 12, 18 og 22/24 ved 4 doser.
Tidspunkt |
Medicin |
23.00-7.00 |
Sygeplejerske blander, ophænger og afslutter i.v.-medicin, som er ordineret i dette tidsrum. Social- og sundhedsassistent ophænger og afslutter i.v.-medicin, som er ordineret i dette tidsrum.
|
06.00-7.00 |
I.v.-medicin blandes, ophænges og afsluttes. Medicinen registreres tidstro i EPJ.
|
07.30-08.00 |
Sygeplejersken/social- og sundhedsassistenten doserer medicin hos patienten. Der doseres medicin til enten hele dagvagten eller til hvert enkelt tidspunkt, patienten har ordineret medicin. Der gives øvrig medicin (ex. sc-injektioner). Medicinen er i aflåst bord eller skab på stuen. Hos udvalgte patienten kan medicinen opbevares i afdelingens medicinrum.
|
11.00-11.30 |
Sygeplejersken/social- og sundhedsassistenten doserer medicin eller udleverer doseret medicin. Evt. iv.-medicin blandes og ophænges. Det er udelukkende sygeplejersker, der må blande iv-medicin Nye ordinationer effektueres.
|
13.00-14.00 |
Sygeplejersken blander, ophænger og afslutter i.v.-medicin. Social- og sundhedsassistenten ophænger og afslutter i.v.-medicin.
|
16.30-22.00 |
Sygeplejersken/social -og sundhedsassistenten doserer medicin eller udleverer doseret medicin. Sygeplejerske blander, ophænger og afslutter i.v.-medicin, som er ordineret i dette tidsrum. Social- og sundhedsassistenten ophænger og afslutter i.v.-medicin, som er ordineret i dette tidsrum. |
07.00-07.00 (hele døgnet) |
Inhalationsmedicin registreres som givet i EPJ. Vigtigt med fokus på medicinafstemning. Patienten skal have en opdateret medicinliste på stuen. Al medicin håndtering skal være tidstro. |
Ved hver ophængning af i.v.medicin skal der foretages patientidentifikation. Herefter skal de sidste 4 cifre af cpr.nummer udstreges på patientlabel eller patientlabel fjernes.
Ansvarshavende funktion
Den ansvarshavende sygeplejerske har det overordnede ansvar for patientsituationen og personalefremmøde i afsnittet.
- Tage opkald på ansvarshavendes telefon
- Logge på klinisk logistik app på koordinator telefon
- Sikre en god start på vagten ved at tage stilling til, om der skal kaldes personale ind ved sygemeldinger og flytte/fordele personale mellem teams ved behov.
- Score patienternes plejekompleksitet på klinisk logistik kl. 08.00 og 16.00
- Modtage besked om nye patienter fra Intensiv, andre afsnit, samt patienter med åben indlæggelse.
- Sikre det gode samarbejde med andre afsnit.
- Have overblik over afdelingens belægning - afstemme klinisk logistik til kl. 12.00
- Deltage i kapacitetskonference kl. 13.15 i K178 – obs om den aflyses
- Have overblik over om der er ledige pladser til NIV, High flow og Topaz behandling
- Ansvarlig for daglig tjek af NIV, High flow og Topaz i depotet
- Godkende adviseringer på klinisk logistik og reservere senge til nye patienter. Sørge for personale til at modtage patienten.
- Være opmærksom på, at lægerne udpeger patienter til samarbejdssenge
- Tage sig af vagtens “uventede hændelser”.
- Sikre “det gode arbejdsmiljø” i den pågældende vagt.
- Printe gruppesedler til aftenvagten kl. 14.50
- Sikre en god overlevering til næste vagt – helt konkret ved, at der i vagten mellem dag og aften sker en kort opdatering, således at vagtholdet kan få sig fordelt hensigtsmæssig på opgaverne.
- Ved brand skal den ansvarshavende alarmere (30777) og påbegynde evakuering af patienter, indtil indsatsleder ankommer og overtager kommandoen.
- Ændre sengepladser på klinisk logistik til 16 pladser fredag kl. 12.00 og øge til 19 pladser mandag kl. 7.00