Projektet er afsluttet
Baggrund
Bygge- og anlægsbranchen er blandt de brancher, der har flest arbejdsulykker, og tallet er stigende. Samtidigt har unge generelt en højere risiko for arbejdsulykker end ældre.
På europæisk plan er der gjort mange tiltag for at nedbringe antallet af arbejdsulykker blandt unge, og i Danmark har erhvervsuddannelsernes arbejdsmiljøundervisning fokus på at viden skal anvendes, og på unges ’handlekompetencer’ i forhold til sikkerhed. Men det er svært at overføre viden fra skole til erhvervsliv for unge, og der er ikke nødvendigvis sammenhæng mellem lærlinges viden og deres ulykkesrisiko.
Formål
Projektet skulle undersøge, hvordan henholdsvis erhvervsskolens og praktikstedets forskellige former for sikkerhedsopfattelser integreres og forhandles i tømrerlærlinges praksis, og hvordan deres læring i forhold til sikkerhed hænger sammen med udvikling af faglig identitet og kunnen i løbet af uddannelsen som tømrer.
Metode
Den metodiske ramme om projektet var et etnografisk feltarbejde. Der blev anvendt deltagerobservation og interviews med lærlingene selv og lærere og mester/svende omkring lærlingen.
Samarbejde og projektstøtte
Projektet blev udført i samarbejde med Herningsholm Erhvervsskole og Erhvervsskolen Tradium i Randers. Støtte fra Arbejdsmiljøforskningsfonden.
Resultater
Læs:
- Den videnskabelige artikel A Sense of Security: Carpentry Apprentices Handling Uncertain and Dangerous Work Tasks
- Nyhedsartiklen Ny viden: Lærlinge forhandler sig til mere viden