Projektet er afsluttet
Forskere fra Arbejdsmedicinsk Klinik i Herning undersøgte, i samarbejde med Sundhedsstyrelsen og Dansk Institut for Medicinsk Simulation, Herlev Hospital, hvilken betydning arbejdsmiljø og sikkerhedskultur har for forekomsten af 'utilsigtede hændelser' og arbejdsulykker i sygehusvæsenet.
Sundhedsstyrelsens definition på en utilsigtet hændelse (UTH): ”En ikke tilstræbt begivenhed der skader patienten, eller medfører risiko for skade som følge af sundhedsvæsenets handlinger eller mangler på samme”.
Formål
Projektet skulle belyse relationen mellem arbejdsmiljø og utilsigtede hændelser i hospitalsvæsenet. Projektet blev udført i hospitalsvæsnets nye fælles akutmodtagelser og akutafdelinger, idet der her antages at være en maksimal belastning af det psykiske arbejdsmiljø.
Deltagere
Læger og sygeplejersker på en akutafdeling ved et dansk regionshospital.
Metode
Udover en spørgeskemaundersøgelse, observationer og en række interviews, blev der til det nuværende projekt udviklet flere nye metoder:
Dagskema: Alle personaler udfyldte i en periode et skema umiddelbart efter hver overstået vagt. Skemaerne fungerede som en form for dagbog eller logbog, hvor arbejdsmæssige forhold og UTH’er blev registreret.
Triptæller: Nogle ansatte på akutafdelingen blev udstyret med en triptæller, som de klikkede på, hver gang de bliver afbrudt i deres arbejde. Efterfølgende blev personalet interviewet om deres oplevelse af den overståede vagt.
Tilpasset Global Trigger Tool: Til projektet blev der udviklet nyt software, der kan ’fange’ forekomsten af UTH’er i patienternes elektroniske journaler. Metoden tager udgangspunkt i gentagne stikprøver fra patientjournaler. Inden journalgennemgangen defineres 'triggers' – hændelser, der erfaringsmæssigt optræder sammen med patientskader (fx genindlæggelse indenfor 30 dage). Findes en 'trigger' i en patientjournal, vurderes det, om det skyldes en UTH eller ej.
Resultater
Læs om projektets resultater i nyhederne
Ny viden: Utilsigtede hændelser på sygehuse koster dyrt
Ny viden: Modstand mod ny organisering kan blive til modstand mod kollegaer
Kontakt

