Relationel voldsforebyggelse i folkeskolen
Kan vi mindske folkeskoleelevernes udadreagerende adfærd ? Kan vi styrke trivslen blandt deres undervisere?
Projekttitel
Relationel voldsforebyggelse – et kontrolleret interventionsstudie til forebyggelse af elevers udadreagerende adfærd i folkeskolen gennem styrkelse af fagpersoners relationskompetente praksis
Baggrund
Knapt halvdelen af medarbejderne i den danske folkeskole er udsat for udadreagerende adfærd fra elever i løbet af et år, viser forskning. For nogle fører det til stress, udbrændthed og sygemelding.
Man ved, at den relationelle dimension i arbejdet har afgørende betydning for underviseres trivsel og arbejdsglæde.
Formål
Projektet skal undersøge:
- om et efteruddannelsesforløb kan styrke undervisernes professionelle relationskompetence
- effekten af efteruddannelsesforløbet på elevernes udadreagerende adfærd
- undersøge efteruddannelsesforløbets indvirkning på undervisernes arbejdsglæde, trivsel og sygefravær.
Projektet foregår på 6 skoler over en periode på 2 år. Undersøgelsen skal munde ud i en række redskaber, der kan anvendes i uddannelsessektoren.
Projektperiode
2024-2026
Projektstøtte
Arbejdsmiljøforskningsfonden
Yderligere oplysninger
Projektet udgår fra Arbejdsmedicin, Regionshospitalet Gødstrup og udføres i samarbejde med skoleforskerne Louise Klinge (E-Duk) og Sarah Grams Davy (Københavns Professionshøjskole).